Costa Rica: Del 2

Det er længe siden Del 1. Og rejsen var jo i 2015. Hvor var det nu vi kom til?

Nå jo.. vi tog videre til Playa Grande der ligger ved Tamarindo ud mod den vestlige kyst.

IMG_1428I guder hvor var der smukt. Vi boede på Ripjack Inn. Skønt sted med lækre drinks og god mad. Om morgenen var der mulighed for Yoga og ellers byder området på bl.a. surfing.
Den helt store tiltrækning for mig var muligheden for at sidde til langt ud på natten og vente på at der kom besked om at en læderskildpadde var kravlet op for at grave hul til at lægge sine æg i.

Som altid med dyr, så kræver det tålmodighed. Tredje (og sidste) nat lykkedes det. Vi blev fulgt ned på stranden af guider og overværede denne kæmpe skildpadde knokle for at grave sit hul. Wow! Det var en fed oplevelse.

Her fra tog vi videre til Manuel Antonio National Park. Lidt mere turistet men en fin park med mange små strande og massere af dyreliv. Her var faktisk også ret lækkert (vi blev desuden opgraderet til en ‘suite’ med jacuzzi på altanen, najs).

IMG_1476En kapucinerabe slapper af i træerne.

Næste stop på rejsen var Corcovado National Park. Vi boede i en hytte der mindede lidt om en skildpadde eller en snegl. IMG_1489

Turen til parken foregik med traktor og derfra på gåben. Herlig natur!

Fra Corcovado tog vi videre til Bahia Drake. Der findes kun én vej derud, som elværket har anlagt. Den er ikke asfalteret og kan til tider være oversvømmet. Heldigvis var den fin da vi skulle derud.

IMG_1542For 100kr per nat kunne vi ikke klage over udsigten fra det lille hotel vi boede på.
Vi sejlede ud til et par øer og snorklede i det klare vand. Kulørte fisk og hvide sandstrande. Åh!

Da vi skulle tilbage til San José for at tage bussen til den caribiske side af Costa Rica, kom vi dog lidt i problemer. Der gik en bus og en båd. Men båden var fyldt da vi ville købe en billet. Og bussen, den går sådan lidt.. når det passer den.
Til vores held, så stod der to unge franskmænd og checkede ud foran os. De skulle til San José og kørte i deres 4×4 lejebil. Vi fik et lift, hurraaa! Tak franskmænd. Senere kørte vi en leguan over på motorvejen. RIP.

Costa Rica er virkelig forskelligt. Vi er kommet til den caribiske side og stemningen er allerede endnu mere afslappet. Dog er hele landet enige om deres slogan, Pura Vida. Det rene liv. Her besøger vi bl.a. en backpacker bar.

Vi boede i området omkring Limon hvor vi bl.a. besøgte Black Beach, en strand med sort sand.

Her er vi på en gåtur i en lille botanisk have. Flotte planter og farverige (og giftige) frøer.

Fra Limon gik turen til Tortuguero. Tortuguero nås med båd og alene “havnen” er en oplevelse i sig selv, hvor bærere slæber 20-30 kufferter på en trillebør ned til de små både.

På vejen stopper vi ved en restaurant hvor en masse dovendyr holder til. Vi ser 5-6 stykker hænge roligt i træerne og en enkelt er ved at klatre ned.
Jeg mindes at have læst at de kun klatrer ned når de skal på toilettet? Så det er vel egentlig bedst at lade dem klare det i fred.. 🙂

Tortuguero.

En skildpadde daser i solen i Tortuguero.

Costa Rica kan virkelig anbefales. Især hvis man er til natur og dyreliv. Maden er i øvrigt også helt fin i landet. Vi nød i hvert fald alle vores fem uger og tænker stadig på at skulle tilbage til mellemamerika igen.

I øvrigt så kan jeg varmt anbefale Waterman Travel hvis du selv går og tænker på at besøge Costa Rica!